Apple visar vägen mot mer mänskliga maskiner

Så kom den då till sist, den efterlängtade iPhone X. Trådlös laddning, om möjligt ännu snyggare design och en magiskt bra skärm var några av nyheterna. Men, ärligt talat, de kändes tämligen platta och som enbart logiska fortsättningar på föregående modeller.

Nä, mer intressant var två ord: ”bionic” och ”neural”. Apple valde att kalla den senaste versionen av sitt chipset: Apple A11 Bionic med en särskild enhet dedikerad för neurala nätverk och med den huvudsakliga uppgiften att lära sig känna igen mänskliga ansikten.

Även om andra telefontillverkare, såsom Huawei, också inkluderar särskilda ”AI-chip” i sina kommande telefoner, är det extra speciellt när Apple gör det eftersom de oftast leder utvecklingen i en ny riktning. (Apple är sällan först med något men när de väl ger sig in i något gör de det med besked – och branschen följer efter.)

Den mänskliga hjärnan har, precis som iPhone X, en särskild del avsedd för enbart att känna igen ansikten: fusiform gyrus. Detta är något vi människor gör med lätthet men det kräver faktiskt ett enormt avancerat maskineri för att fungera. Små skillnader i ansiktsuttryck som att se skillnad på ett ”äkta”, autentiskt leende och ett ”fejkat” kamera-leende är oerhört svårt för en maskin att göra men vi människor klarar det utan att (aktivt) tänka på det. Det ”känns” fel när någon ler utan att faktiskt vara glad därför att vår hjärna plockar upp små, små signaler i kroppsspråk och ansikte som vi inte medvetet ser.

Detta system har utvecklats under miljoner år och varit en evolutionsmässig fördel för oss. Genom att förstå andra människors känsloliv bygger vi empati och förtroende. Vi har kunnat skapa sociala band och grupperingar och kunnat verka i grupp på ett sätt som få andra djurarter kan göra.

Att kunna avläsa andra människors ansikte är en djupt mänsklig förmåga.

Vilket för oss över till vårt förhållande till maskiner. Även om tekniken till stor del är en förlängning och förstärkning av oss själva blir vi ofta frustrerade när vi använder teknik vi upplever inte fungerar. Teknik som inte gör som vi vill att den ska göra gör oss arga. Vi känner ingen empati för mikrovågsugnen när det inte gör som vi vill. På motsvarande sätt är den oförstående för våra känslor för den.

Men en produkt som kan avläsa vårt ansikte, känna igen oss, veta hur vi mår – och som vi dessutom kan tala med – det är en helt annan sak. Nu blir gränsen mellan iskall maskin och varm människa mer flytande. Är det rent av möjligt för oss att ”släppa in” maskinen i den mänskliga gemenskapen? Att forma sociala band med den? Att känna empati? Vi är inte riktigt där än, men Apple pekar nu med hela handen i den riktningen.

Addera de otroliga framstegen inom AI de senaste åren (världens bästa Jeopardy-spelare, Go-spelare, poker-spelare och e-sportare är alla besegrade av maskiner) och det står klart att vi är på väg i hög hastighet mot de mänskliga maskinernas tidsepok.

Vi har sagt det förut på Digital Transformering: att bli mer digital måste vara att bli mer mänsklig. Hur man använder tekniken för att bli ett mer mänskligt företag – det är vad Digital Transformering handlar om! Du vill inte att ditt företag ska vara som den omänskliga, kalla mikrovågsugnen som ”gör som vi alltid har gjort” när alla andra är som förstående och varma medmänniskor – därför att de har förändrat sitt företag till att vara ett framåtlutat, nyfiket och mänskligt sådant. Tekniken kan hjälpa dig dit men den svåra förändringen är hos dig själv. Därför måste du börja nu.

Just det. Det pratades om Augmented Reality också vid lanseringen. Men det tar vi i en annan post.

Erik Starck

Erik Starck arbetar på Lean Forward AB i Malmö med att hjälpa företag bli bättre på att skapa värde åt sina kunder och uppnå sina strategiska mål. OKR är ett av flera verktyg för att uppnå detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *