Jaga kundinsikt, inte teknik

Det här citatet av Tan Tong Hai, fd VD på StarHub, fångade min uppmärksamhet:

”The first thing in terms of a digital strategy is not to chase technology; chase after your understanding of the customer.”

Precis så är det. Digitalisering handlar om att bygga snabbare och bättre feedback-loopar samtidigt som du skapar bättre kundupplevelser. Båda dessa handlar om förståelse av kunden, inte om teknik.

Jag längtar därför efter dagen då vi slutar kalla det ”digital strategi” utan snarare helt enkelt benämner det ”strategi”. Förvisso är tekniken viktig som möjliggörare men den ska aldrig hamna i centrum. Vår förmåga att lära om och bygga värde för kunden är det viktiga med en digital transformering. Glöm aldrig det.

Erik Starck

Erik Starck arbetar på Lean Forward AB i Malmö med att hjälpa företag bli bättre på att skapa värde åt sina kunder och uppnå sina strategiska mål. OKR är ett av flera verktyg för att uppnå detta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *